Zajednički poduhvat ovih kompanija za cilj ima stvaranje sintetičkog goriva od zelenog vodonika i skladištenog ugljen-dioksida. Zajednička novoosnovana kompanija P2X-Portugal razviće “proizvodno postrojenje svetske klase za industrijsku proizvodnju sintetičkog kerozina bez ugljenika, na bazi zelenog vodonika i biogenog CO2”, kako je navedeno u zvaničnom saopštenju.
Projekat će koristiti skladišteni ugljen-dioksid iz Navigatorovih biorafinerija, dobijen iz drveća iz održivih šuma, podstičući “deugljenizaciju avio industrije”.
Sintetički kerozin koji je hemijski identičan mlaznim fosilnim gorivima već dugo se navodi kao najlakši put ka deugljenizaciji vazduhoplovstva, jer postojeći avioni u teoriji mogu da ga koriste bez većih modifikacija. Međutim, to ostaje skup i energetski zahtevan metod proizvodnje takvog goriva, koji zahteva oko 770MWh obnovljive električne energije da bi se proizvela energija u vrednosti od 100MWh u motoru aviona.
Postojeći avioni takođe mogu da lete na biogorivo – ili održivo vazduhoplovno gorivo (SAF) – napravljeno od vegetacionog ili poljoprivrednog otpada, nažalost takođe skupo u pogledu proizvodnje. Ipak, iako se trenutno razvijaju avioni na vodonik i baterije, teško je očekivati da će ovakve letelice imati dovoljno moćan izvor energije za duge letove, što industriji ostavlja SAF i e-SAF goriva kao trenutno više nego validnu opciju za potpunu deugljenizaciju.
Postrojenje kompanije P2X-Portugal planirano je u obalskom gradu Figerija da Foz, a kombinovaće do 280.000 tona biogenog CO2 sa “nekoliko stotina megavata obnovljive energije”. Predviđeno je da se sa komercijalnim radom počne rane 2026., a finalna investiciona odluka bi trebalo da bude doneta sredinom 2023. godine.
P2X-Europe procenjuje da će kapitalni izdaci neophodni za prve dve razvojne faze, koje uključuju proizvodnju zelenog vodonika, skladištenje ugljenika i godišnji proizvodni kapacitet od 40.000 tona, iznositi između 550 i 600 miliona evra.
Planirani objekat je već dobio podršku portugalske vlade, koja mu je dodelila status projekata od nacionalnog interesa.
U videu kompanije Shell pogledajte šta je sintetički kerozin i na koji način može postati budućnost avio industrije:
Foto: Daniel Eledut na Unsplash