Kupujte proizvode održivog porekla

Društvo se menja, sada, više nego ikada, nas zanima kako i odakle potiču proizvodi koje kupujemo i koji su uticaji te kupovine na planetu. Stoga se kompanije suočavaju sa pritiskom da preuzmu aktivnu ulogu u kreiranju društvenih i ekoloških promena.
Kupujte proizvode održivog porekla

Društvo se menja, sada, više nego ikada, nas zanima kako i odakle potiču proizvodi koje kupujemo i koji su uticaji te kupovine na planetu. Stoga se kompanije suočavaju sa pritiskom da preuzmu aktivnu ulogu u kreiranju društvenih i ekoloških promena.

Studija kompanije Unilever pokazala je da među 20.000 potrošača iz pet zemalja (Velika Britanija, SAD, Brazil, Turska, Indija), jedna trećina bira brendove na osnovu njihovog društvenog i ekološkog uticaja. Evropska komisija je takođe utvrdila da 94 odsto Evropljana smatra da im je zaštita životne sredine važna pitanje od lične važnosti.

Da bi zadovoljile rastuću svest potrošača, mnoge prehrambene kompanije se okreću primeni sertifikacije proizvoda organskim, Rainforest Alliance ili Fairtrade sertifikatima, a pored njih su značajni još i  FSSC 22000 i IFS sertifikat. Ovi sertifikati potvrđuju standarde i postupke kompanije u vezi sa društvenim, ekološkim, etičkim, bezbednosnim pitanjima u vezi proizvoda. U ovom tekstu vam predstavljamo šta svaki od ovih sertifikata znači i koje benefite donosi kupovina proizvoda koji na sebi imaju neki od njihovih logotipa.

Organski sertifikat EU

2012. godine, u cilju deklarisanja organskih proizvoda širom EU, postalo je obavezno isticanje EU Organic sertifikata sa kontrolnim kodom i naznakom porekla sastojaka. Organski sertifikat EU se može koristiti samo za označavanje proizvoda koji potiču iz organske poljoprivrede i čiji proizvođači i prerađivači ispunjavaju kriterijume za organsku poljoprivredu kako je definisano zakonom EU. Kriterijumi koje proizvođači i proizvođači moraju da ispoštuju uključuju da 95% ili više sastojaka proizvoda mora biti iz organske poljoprivrede.

Foto: Ecocert zvanična stranica

Neophodni koraci koje treba preduzeti da bi im se mogao koristiti organski pečat EU razlikuju se za trgovce, uvoznike, proizvođače, prerađivače i restorane. Generalno, reviziju proizvodnog pogona i verifikaciju dokumentacije u vezi sa proizvodom će preduzeti nezavisno kontrolno telo. Pod uslovom da su ispunjene sve specifikacije koje su neophodne za organsku sertifikaciju, biće izdat sertifikat. Sertifikat važi godinu dana, a da bi se izdao obnovljeni organski sertifikat mora se tražiti nova kontrola svake godine.

Najveći izazov za organski sertifikat je osigurati da svaki proizvod zaista ispunjava visoke zakonske zahteve. Snažna potražnja potrošača i podrška vlade u EU znači da postoji ogroman tržišni potencijal za proizvođače. Međutim, postoje mnogo veći troškovi i specifične tehnike koje su potrebne u organskoj poljoprivredi, što je ograničilo neke farmere u mogućnosti da pređu na organsku poljoprivredu i dovelo do toga da drugi lažno označavaju svoje konvencionalne proizvode kao sertifikovane organske.

Da bi se zadovoljile potrebe organskog sektora koji se brzo razvija, Evropska komisija uvodi novo zakonodavstvo od 2021. godine. Tačke akcije uključuju uvođenje strožih provera u celom lancu snabdevanja i pojednostavljena pravila proizvodnje.

Rainforest Alliance & UTZ

Misija Rainforest Alliance organizacije je očuvanje biodiverziteta promovisanjem održivosti. Sa druge strane UTZ-a nastoji da održiva poljoprivreda postane norma za kakao, kafu, čaj i lešnike i slične sirovine. Ove dve organizacije za sertifikaciju su 2017. godine najavile da će se spojiti kako bi formirale novu, jaču organizaciju i standard za sertifikaciju koji će nositi naziv „Rainforest Alliance“. Ovaj novi standard je uveden 2020. godine. Cilj je „maksimiziranje pozitivnog društvenog, ekološkog i ekonomskog uticaja, nudeći farmama poboljšani okvir za poboljšanje svojih sredstava za život, istovremeno štiteći predele u kojima žive i rade“.

Foto: Rainforest Alliance i UTZ sertifikat zvanična stranica

Trenutno, da bi poljoprivrednik ili grupa farmi dobili sertifikat od strane Rainforest Alliance, mora se podneti zahtev organizaciji. Predstavnici ovlašćenog sertifikacionog tela zatim vrše posetu na licu mesta i utvrđuju da li su farma i poljoprivredni procesi u skladu sa Standardom održive poljoprivrede. Sertifikat važi 36 meseci.

Studije su pokazale da je ova vrsta sertifikata pomogla poljoprivrednicima da povećaju prinose, smanje troškove proizvodnje i da mudrije koriste vodu i zemljište. Međutim, troškovi i šeme sertifikacije i dalje predstavljaju prepreku nekim poljoprivrednicima da postanu sertifikovani. Rainforest Alliance je svesna problema sa radnom snagom u lancima snabdevanja kakaom, kafom, lešnicima i čajem i nastoji da bolje prati standarde dobrobiti radnika kako bi obezbedila pristojne uslove rada za farmere.

Fairtrade

Fairtrade je uspostavljen, globalni standard održivosti, a kupovinom proizvoda sa Fairtrade sertifikacijom potrošači doprinose da fer i pravična trgovina postane „norma“.

Da bi kompanija dobila Fairtrade sertifikat, vrši se revizija na licu mesta na kojoj se proveravaju objekti i poljoprivredne metode, održavaju poverljivi razgovori sa zaposlenima i pregleda relevantna dokumentacija. Nakon analize, kompanije koje ispunjavaju standarde Fairtrade sertifikacije mogu koristiti oznaku Fairtrade sertifikata na svojim proizvodima naredne 3 godine, nakon čega se mora izvršiti nova revizija kako bi se sertifikat obnovio.

Foto: Fairtrade International zvanična stranica

Tokom godina, standard Fairtrade sertifikacije je nesumnjivo bio uspešan u transformisanju života mnogih farmera i u promeni očekivanja potrošača o održivim i etičkim proizvodima. Međutim, Fairtrade International nije jedina oznaka koja postoji za kontrolu društvene odgovornosti i poštene trgovine u poljoprivrednoj industriji. U stvari, Indeks ekoloških oznaka trenutno navodi 463 ekološke oznake širom sveta. Daljnji dodatak ovoj opsežnoj listi, nedavni je trend da proizvođači hrane postavljaju sopstvene etičke i održive standarde. Na primer, Mondalez, multinacionalna kompanija za proizvodnju konditorskih proizvoda, hrane i pića, pokrenula je internu šemu sertifikacije pod nazivom Cocoa Life.

Problem koji dolazi sa proliferacijom oznaka na hrani je da se potrošači bore da naprave razliku između etiketa što može dovesti do dezinformacija, a sa brojnim etiketama koje potvrđuju istu stvar, potrošači postaju ravnodušni prema tvrdnjama na etiketama.

FSSC 22000

Sertifikacija sistema za bezbednost hrane (FSSC) 22000 je osnovana da pomogne povećanju poverenja u robu široke potrošnje na sve globalizovanijim tržištima. Društvena i ekološka odgovornost su centralne za misiju FSSC 22000 koji ima za cilj da osigura da proizvodi na tržištu budu pristupačni, bezbedni i visokog kvaliteta.

Ono što čini FSSC 22000 jedinstvenim je fokus sertifikacije na stalnom preispitivanju i uspostavljanju sistema upravljanja bezbednošću hrane u organizacijama. Telom za sertifikaciju upravlja Savetodavni komitet stručnjaka za hranu u Fondaciji FFC.

Foto: FSSC 22000

Sertifikat je međunarodno priznat od strane Globalne koalicije za bezbednost hrane (GFSI), koja nadgleda međunarodne standarde bezbednosti hrane. Dobrovoljno integrišući upravljanje kvalitetom i bezbednost hrane u sertifikaciju, sa FSSC 22000-K, proizvođači hrane održavaju najveću posvećenost standardima hrane danas.

International Featured Standards (IFS)

IFS obuhvata osam prehrambenih i neprehrambenih standarda duž lanca snabdevanja. Njihov primarni cilj je postavljanje povišenih standarda za kvalitet, transparentnost i efikasnost u proizvodnji i maloprodaji. IFS Food 7 Standard je posebno prilagođen kompanijama za preradu hrane i kompanijama koje pakuju hranu. Fokusira se na bezbednost hrane, kao i na kvalitet procesa i proizvoda. Ovo uključuje šest primarnih oblasti poslovanja sa hranom, uključujući: (1) upravljanje i posvećenost, (2) sistem upravljanja bezbednošću i kvalitetom hrane, (3) upravljanje resursima, (4) operativne procese, (5) merenja, analizu i poboljšanja i (6) Plan odbrane hrane. Standard je priznat od strane GFSI i razvijen je uz pomoć važnih igrača iz čitavog ekosistema hrane, uključujući trgovce na malo, sertifikacione organe i kompanije za ugostiteljstvo.

Foto: International Featured Standards (IFS) zvanična stranica

IFS sistem bodovanja omogućava preduzećima da kontinuirano poboljšavaju bezbednost svojih proizvoda i osiguranje kvaliteta, dok sertifikacija, generalno, služi za smanjenje operativnih troškova, povećanje efikasnosti i na kraju podržava rast prodaje.

Foto: Rainforest Alliance zvanična stranica i Daily Green tim

Novembar gallery
PODELITE
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Share

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin