Uputstvo: Kako da ,,grinvošujete” kao profesionalac

Zahvaljujući ovim jednostavnim uputstvima, već koliko sutra možete promeniti sliku svoje kompanije u javnosti.
grinvosovanje

Dakle, odlučili ste da Vaša kompanija počne da posluje održivo? Super! Sada ste deo moćnog, rastućeg pokreta. Ako ste u toj nameri ipak jači na rečima nego na delima, a želite da vam se dive, rešenje i za to postoji i primenjuju ga brojne svetske kompanije kako bi delovale zelenije od najzelenije trave. Te kompanije u narodu su poznatije kao “grinvošeri” (engl. “greenwashers”)

I vi možete biti jedan od njih.

Zahvaljujući ovim jednostavnim uputstvima, već koliko sutra možete promeniti sliku svoje kompanije u javnosti:

1. Postavite najhrabrije ciljeve ikada: Najava strateških ciljeva za 2030. godinu deluje malo impotentno, zar ne? Što ne biste udarili ciljeve za 2050. godinu? Ionako se niko neće sećati šta ste pričali krajem “dvadesetih”, bitno je izaći, izjaviti nešto veoma hrabro i pustiti godine da prolaze sve nervoznijim korakom;

2. Ispričajte sjajnu priču: Da se razumemo, činjenice niti ikoga interesuju niti iko u njih veruje. Štaviše, vaše činjenice će se gotovo sigurno sudariti sa nečijim još alternativnijim činjenicama, i gde je tu poenta? Zato, servirajte javnosti priču o kompanijskom “putu ka održivosti” onako kako ste vi to zamislili, i priča će biti progutana;

3. Superlativi su vaši najbolji drugari: Izbora nikad ne manjka – Najbolje, Najinovativnije, Najčistije, Najmodernije i, naravno, Najodrživije. Neki od superlativa su, svakako, osigurani zakonskim normama od zloupotrebe, pa ćete morati s vremena na vreme da objasnite neke stvari regulatornim telima i konkurenciji, ali budimo realni, bilo kakav postupak tog tipa može da potraje godinama, a najgore što može da se desi jeste da konkurencija bude uvređena u nekoj meri. Ništa što vaš PR tim ne može da sredi;

4. Kritičari su tu da se ignorišu: Mediji, aktivisti, vaša deca i najbliža rodbina, ko god, nebitno je. Oni očigledno ne razumeju niti cene vaš trud i napore vaše kompanije da učine svet boljim mestom za život. Zato, jednostavno, budite najglasniji i uvek, apsolutno uvek objašnjavajte kritičarima da nisu u pravu;

5. Uključite zaposlene: Zeleni timovi, radne grupe, svi oni se daju okupiti u konferencijskim prostorijama i rado se upuštaju u celodnevne diskusije od najveće važnosti – recimo, kako kompanija može lakše motivisati zaposlene da recikliraju. Ne zaboravite da povremeno svratite na te sastanke i kažete ekipi koliko ste ponosni na njih, i kako su oni najvažniji resurs kompanije. Svake treće nedelje Aprila, taman pred praznik rada, organizujte događaje o održivosti na nivou cele kompanije;

*5.1. VAŽAN SAVET samo za ozbiljne igrače: Delite svima u kompaniji višekratne flašice za vodu sa logom kompanije, i svi će znati da ste maksimalno ozbiljni na svom održivom putu;

6. Marketing, marketing, to je prava stvar: Obavezno budžetirajte marketinški sektor zadužen za promociju održive poslovne politike makar isto koliko budžetirate samu inicijativu. Idealno bi bilo i više od toga.

7. Bavite se naukom: Uvek je dobra ideja preplitati termine kao što su “zasnovano na naučnim činjenicama”, “utemeljeno u prirodi”, “zasnovano na dokazima”, itd. Tako ćete dati sebi i svojoj kompaniji na dodatnom značaju, jer naučnici su veoma, veoma poštovani. Organizovana foto sesija sa pojedincima u laboratorijskim mantilima je takođe odličan potez za promotivne potrebe;

8. Nemojte se boriti sami: Bogata je istorija kompanija koje su se udružile kako bi delovale održivije – Globalna koalicija za klimu, Međunarodna koalicija za nauku o klimi, Alijansa za okončanje plastičnog otpada, samo su neki od primera vrednih pažnje. Ako vam neki “hejter” ukaže na “neiskrene namere” ovakvih saveza, jednostavno im prebrojite sve kompanije koje učestvuju u njima, izračunajte njihov kumulativni prihod i biće svakom mislećem čoveku jasno da ste deo neosporne, važne, uticajne globalne saradnje;

9. Oslobodite svoju kreativnost: Nema granica ljudskoj mašti, pa ni metodama kojima možete pokazati svoje marketinško čarobnjaštvo. Ukoliko nema industrijske grupacije kojoj biste se priklonili u skladu sa savetom br. 8 – izmislite je! Recimo, Partnerstvo za napredne održive tehnologije (PNOT), koje se zalaže za šta god, od inovacija na polju naftnih bušotina do novih, održivih plastičnih ambalaža, i još 1001 biser koji vam padne na pamet. Zvuči kredibilno? Naravno da zvuči, i u potpunosti je plod vaše mašte;

10. Drveće! Još drveća!: Koji je najveći broj stabala koji možete vizuelno da zamislite? Odlično, toliko i zasadite. Najbolje od svega je što kada zasadite to silno drveće – završili ste posao! Lokalno stanovništvo će definitivno da pazi da to drveće ne završi u požaru ili za ogrev, a sve zasluge idu vama;

11. Mislite lokalno: Nemojte da se opterećujete uticaju koji vaša kompanija ima na one koji žive dalje od parkinga iste. Stavite komšijama do znanja da vi to radite za lepšu sutrašnjicu i da oni to jednostavno moraju da razumeju. Primirite ih gestovima dobre volje, donirajte lokalnoj banci hrane ili, još bolje, amaterskoj pozorišnoj trupi;

12. Budite neumoljivi: Zapamtite – ovo je vaša priča i morate je se držati uprkos bilo kakvim činjenicama (i alternativnim činjenicama) kojima vas gađaju. Zapamtite repliku iz filma “Čovek koji je ubio Liberti Valansa”: “Kada legenda postane činjenica, štampajte legendu.” Vaš posao je, suštinski, da uđete u legendu.

Grinvošing je kompleksna rabota. Nemojte se zato brinuti ako vam prvi pokušaj ne prođe kako treba, i samo nastavite! Nosite ponosno svoja obećanja o održivoj budućnosti i nemojte prestajati da pričate o njima. Na kraju ćete pobediti.

A pobeda je, razume se, najvažnija.

Foto: Investopedia / Xiaojie Liu

Novembar gallery
PODELITE
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Share

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin