Da li možemo jedan dan bez automobila?

Svetski dan bez automobila je osmišljen tako da na ovaj datum svi izbegavamo da koristimo svoja vozila. Iako su automobili praktični i nude brojne prednosti, oni takođe doprinose zagađenju vazduha i klimatskim promenama.
automobili

Od kada je prvo vozilo izašlo na ulice 1886. godine, automobili su preplavili svet. Danas, sa preko milijardu motornih vozila na putevima širom sveta, ponekad se čini da ne možemo da izbegnemo zagađenje, buku i opasnosti koje oni sa sobom donose.

Svake godine 22. septembra, gradovi širom sveta obeležavaju Svetski dan bez automobila, podstičući vozače da na jedan dan zaborave na svoje automobile. Događaj naglašava brojne prednosti ne korišćenja automobila, uključujući smanjeno zagađenje vazduha i šetnju i vožnju bicikla u bezbednijem okruženju. Dani bez automobila su takođe prilika da se istakne koliko su zakrčene ulice i putevi usled sve većeg broja automobila.

Dani bez automobila su dobra prilika za stanovnike gradova da shvate koliko zagađenje utiče na naše živote. Emisije koje potiču od vozila su jedan od glavnih izvora zagađenja vazduha, posebno u urbanim sredinama. Samo zagađenje vazduha izazvalo je oko 4,2 miliona smrtnih slučajeva u 2016. godini, prema podacima Svetske zdravstvene organizacije. Saobraćaj je takođe najbrže rastući izvor emisije CO2 iz fosilnih goriva, koji najviše doprinosi klimatskim promenama.

Rezultati samo jednog dana bez automobila su jasni. Na primer, prvi „journee sans voiture“ (dan bez automobila) u Parizu održan je u septembru 2015. i utvrđeno je da je postignuto smanjenje emisije štetnih materija u vazduh za 40 procenata.

„Većina gradova je dizajnirana oko mobilnosti za automobile i krajnje je vreme da to promenimo i počnemo da dizajniramo gradove na osnovu ljudske mobilnosti“, kaže Rob de Jong, šef  Odeljenja za kvalitet vazduha i mobilnost u UN-u.

Mnogi gradovi koji održavaju dane bez automobila takođe učestvuju u kampanji #BreatheLife. Ovu kampanju predvode Svetska zdravstvena organizacija, UN program za životnu sredinu i Koalicija za klimu i čist vazduh. Ona podržava inicijative za čistiji vazduh, promoviše upotrebu čiste energije i pomaže gradovima, regionima i zemljama da razviju politike i programe za smanjenje zagađenja vazduha. Kampanja trenutno doseže preko 80 miliona ljudi širom sveta. Poput dana bez automobila, kampanja #BreathLife naglašava mere koje ljudi mogu da preduzmu kao zajednice ili pojedinci kako bi poboljšali kvalitet vazduha.

Foto: Mufid Majnun na Unsplash

PODELITE
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Share

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin